Guide: 3 dage i Rom – eller hvis du har været der før

Jeg var for første gang i Rom for et halvt år siden, hvor vi havde to hele dage. Det har jeg skrevet om her.  Der vil du også kunne læse om praktiske tips i forhold til at bestille billetter hjemmefra, om du skal have kontakter med osv. Et par måneder efter faldt jeg over et super tilbud med tre overnatninger. Så lækkert! Et halvt år efter var jeg 3 dage i Rom med min mor.

Denne guide er til dig, der enten skal være 3 dage i Rom, og ikke har det store behov for at se alt, hvad der er af seværdigheder, eller til dig, der har været i Rom før. Der vil være nye restauranter og lidt nye seværdigheder, men hvis du vil have flere ting, du skal se på din liste og anbefalinger til gode restauranter, kan du altid kigge mit andet indlæg igennem også 🙂

Vi boede på Hotel Daniela. Det var et okay hotel, men egentlig ikke noget, jeg vil anbefale til andre. Værelserne var slidte, og det første vi så, da vi åbnede døren ind til værelset var et kæmpe hul i væggen. Morgenmaden var tilgengæld et af de bedre steder, i forhold til hvad man ellers hører om morgenmad i Rom. Generelt anbefales det, at man ikke bestiller hotel inkl morgenmad, fordi det ofte er rigtig tørt brød bl.a. og et lidt ringe udvalg.

Hotellet lå ca. en times gå gang væk fra centrum, så vi fik gået rigtig meget, da vi var der. Sammenlagt faktisk 50 km på tre dage 🙂

Hotel Daniela Guide: 3 dage i Rom
Morgenmad på hotellet.

Første dag i Rom

Vi ankom til Ciampino-lufthavnen ca k 16.30 og ankomt var på hotellet kl 18.00 ca. Efter at være landet gik vi afsted mod Trastevere for at spise på L’itro, som var et super lækkert sted, hvor vi spiste sidst vi var i Rom. Stedet var dog ferielukket, så vi måtte finde et andet sted. En hurtig Google-søgning af de restauranter, vi gik forbi ledte til at vi valgte at spise på Restaurant Da Vittorio, som bestemt er et besøg værd. Der er virkelig en autentisk stemning, lækker mad, og en masse lokale gæster – som vidst altid er et rimelig godt tegn 🙂 Vi startede med et bræt med blandede oste og skinker og gik derefter direkte til pizza, som bliver formet som et hjerte, når det serveres til kvinder. Både lidt for kliché, men også lidt sødt 🙂 Dertil valgte vi husets vin, som var rigtig god.

Vi faldt i snak med vores italienske sidemænd, der tilbød os at smage deres Bucce Di Patata Fritte Con Percorine, som viste sig at være friturestegt kartoffelskræl med ost. Virkelig lækkert!! 😀

På ved til Trastevere gik vi over floden Tiberen, hvor vi lagde mærke til en masse telte nede langs vandet. Efter vi havde spist gik vi ned forbi det, der åbenbart er en festival, der hedder Lungo Il Tevere, som jeg kan læse mig til betyder “Langs Tiberen”. Den kører fra juni til og med oktober, og den åbner kl 18.00 hver aften. Her kan du både spise, spille andedam og andre spil, få cocktails og vandpibe. Det var virkelig hyggeligt!

Vi sluttede aftenen af på Piazza Navona, som er et must see, når man er i Rom. Sidst jeg var der besøgte vi den også, men jeg har fået anbefalet at besøge pladsen om aftenen. Stemningen er i top, turistmændgen er minimeret og fontænerne er smukt belyst.

• Festivallen Lungo Il Tevere
  • Piazza Navona

• Restaurant Da Vittorio

Anden dag i Rom

Vores anden dag var en søndag. Vi startede med at gå til et kæmpe loppemarked i Trastevere*, hvor vi var fra kl 9.30-11.00. Her kan du finde alt. Bl.a. brugt og nyt tøj, sko, lamper, mobilting og antikviteter.

Herefter gik vi mod Peterspladsen, hvor vi lige kom i tide til at høre Pavens tale*. Den foregik sjovt nok på italiensk, så hvad han sagde, kan jeg ikke fortælle, men det var sjovt at se setupet, hvor pladsen blev spærret, og man kun kunne komme ind ved at have billet. Folk løb op til storskærmen. Man skulle tro det var en eller anden koncert. Herefter gik vi mod Piazza Navona, over Ponte Vittorio Emanuele 2, hvor man kan se Castel Sant’Angelo fra.

Vi tog lige en hurtig frokost på Cucina Del Teatro. Et lille sted i et hyggeligt indhak, hvor alt er hjemmelavet og meget af det er økologisk. Her fik jeg Pasta Traditionale med kød (ragout), som var sindssygt godt! Det er nok den bedste “pasta med kødsovs”, jeg har fået (Sorry mom !  😛 ).

Efter at have spist tog vi til Piazza Navona for at se det i dagslys. Her sad vi igen og lyttede til pladsens historie gennem app’en, mens vi nød en is fra Blue Ice, der ligger lige ved siden af pladsen.

Efter Piazza Navona smuttede forbi Pantheon, hvor vi fandt en plads på en af bænkene ved alteret. Her tændte vi for Rick Steves audio guide, som jeg også anbefalede i mit sidste indlæg. Her sad vi bare og lyttede til Rick fortælle om Pantheons historie.

Vi ville spise aftensmad på Isidoro, som jeg var på sidst, som også var lukket! Fordi vi var så sultne, så valgte vi bare det første sted, vi så. Det er ikke et sted, jeg kan anbefale. Det eneste der smagte godt var basilikummen på min pasta :p Resten havde ikke særlig megt smag.

Efter at have spist smuttede vi forbi Colosseum, der er så smukt lyst op om aftenen.

*Bemærk at loppemarked og pavens tale kun er muligt om søndagene 🙂

• Loppemarked ved Via Ippolito Nievo i Trastevera

• Is fra Blue Ice ved Piazza Navona
  • Isidoro

Tredje dag i Rom

I dag skulle være en “slappe og shoppe-dag”. Vi startede med at gå forbi Colosseum, fordi vi boede lige ved siden af og herefter forbi Forum Romanum uden at stoppe op. Det samme gjorde vi med Victor Emanuel Monumentet, som er et KÆMPE palads, der blev bygget til ære for Victor Emanuel 2., der var den første konge for det forenede Italien.

Efter det kom vi til Via Del Corso, som er en af de større shoppegader i Rom. Her smuttede vi lige ind forbi Trevi Fontænen og fik en hjemmebygget is og espresso i en Magnum-forretning. Via Del Corso slutter ved Piazza Del Popolo. Herefter gik vi af Via Del Babuino til Den Spanske Trappe.

Vi spiste frokost på Trattoria Da Giggi,  og efterfølgende gik vi op af den spanske trappe (som er ret hårdt i 34 graders varme 😛 ) og mod hotellet. Om aftenen spiste vi på en restaurant tæt på os, der hedder La Taverna Italina. Her startede jeg med Capassio og sluttede af med pasta med bacon i tomatsovs. Mums!

• Colosseum om dagen

• Aftensmad på La Taverna Italina

Her er den samlede liste for alle 3 dage i Rom:

Det skal du se:

• Festivallen Lungo Il Tevere (Hvis du er der mellem juni og oktober)
  • Piazza Navona i dagslys og om aftenen
  • Loppemarked ved Via Ippolito Nievo i Trastevera om søndagen
  • Høre pavens tale på Peterspladsen kl 12.00 om søndagen
  • Pantheon
  • Colosseum i dagslys og om aftenen
  • Forum Romanum

• Is i Magnum-forretningen ved Trevi-fontænen
  • Frokost på Trattoria Da Giggi
  • Aftensmad på La Taverna Italina

3 tanker om “Guide: 3 dage i Rom – eller hvis du har været der før”

1. Hej Camilla. Tak for de fine ord! Du skal da helt sikkert afsted så 😀 Man kan sagtens få et godt billede af byen på bare 2-4 dage. God fornøjelse 🙂