Sådan brugte jeg sociale medier til at få job som nyuddannet

For nogle uger siden skrev jeg en klumme til My Daily Space. Den skal I ikke snydes for, så den kommer også her. Den handler om det at være jobsøgende og om at bruge de sociale medier til at brande sig selv. Enjoy 🙂

————————————————————————————————————–

Jeg er sikker på, at der er mange nyuddannede, der hiver sig i håret i denne periode. I løbet af sommeren har mange kunnet sætte hak ved uddannelsen, og jagten på det første job blev efterfølgende sat i gang. Men overgangen fra studie til erhvervsliv er ikke altid lige smooth.

I juni kunne jeg kalde mig cand.ling.merc fra CBS. I hånden havde jeg en kandidatafhandling om influencer marketing og mere specifikt om, hvordan virksomheder kan anvende bloggere i deres markedsføring. Men min jobsøgning blev intensiveret og gjort til et fuldtidsprojekt et par måneder inden specialeafleveringen.

Resultatet var en masse samtaler og et tilbud om et fuldtidsjob to uger efter, jeg var blevet færdiguddannet, og jeg arbejder nu som webredaktør og social medie-ansvarlig på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Jeg revurderede min jobsøgningsstrategi tre gange, men mit primære fokus i min jobsøgning var at promovere mig selv på sociale medier, som helt klart har været medvirkende til at få det første job i hus.

Sarah Louise Winge gjorde sin profil skarp på LinkedIn. (Foto: Screendump)
Eksempel på min LinkedIn-profil.

De første ansøgninger

Tanken om at skulle på dagpenge efter specialeforsvaret har egentlig aldrig rigtig tiltrukket mig, så jeg begyndte allerede at søge fuldtidsstillinger to måneder inden specialeafleveringen.

Jeg tilmeldte mig en jobagent på Jobindex og begyndte at sende en masse ansøgninger af sted til opslåede stillinger. Jeg følte egentlig, at jeg allerede var nået langt og var overbevist om, at virksomhederne ville slås om mig. Men der tog jeg fejl. For den næste måned væltede det ind med afslag.

Mange af virksomhederne meddelte, at de havde modtaget omkring 200 ansøgninger. 200!!! Jeg var altså bare en nål i en høstak af kvalificerede personer. En omgang blæk på et papir, der blev vurderet i forhold til 199 andre!

Hvorfor skulle de så vælge en nyuddannet? Det var der, jeg blev klar over, at der måtte mere til, før jeg blev synlig i en konkurrencepræget branche, og jeg måtte gøre noget andet end bare at sende traditionelle ansøgninger.

Gør dit online foot print professionelt

Det første skift var at professionalisere min digitale tilstedeværelse.  Jeg gjorde min Facebook privat og gjorde kun opslag offentlige, hvis det var noget, der ville gavne mit profesionelle brand. Hvis jeg havde fået en høj karakter eller havde deltaget på et fagrelevant kursus, så gjorde jeg det offentligt tilgængeligt.

Det sidstnævnte postede jeg desuden også på LinkedIn og Twitter. Derudover lavede jeg en professionel emailsignatur, der med et klik kunne føre potentielle kollegaer eller arbejdsgivere hen til relevante profiler.

Sarah Louise Winge lagde kun jobsøgningsrelevante ting åbent ud på sin facebook. (Foto: Screendump)
Jeg lagde kun jobsøgningsrelevante ting åbent ud på sin facebook.

Hav styr på dit netværk

Derefter begyndte jeg at bygge min LinkedIn-profil op ved langsomt at connecte med relevante og inspirerende fagpersoner fra min branche.  Det var jeg egentlig så småt begyndt på, mens jeg studerede, hvor jeg for eksempel connectede med en foredragsholder, jeg havde hørt til et gå hjem-møde eller lignende. Det samme gjorde jeg på Twitter.

Det at have en base på LinkedIn og Twitter gør det nemmere at gøre sig synlig for relevante personer, hvis du laver et klassisk “Kære netværk, jeg er færdiguddannet-opslag”. Der er mange, der argumenterer for, at det at poste ovenstående opslag ikke fungerer. Men jeg høstede en samtale direkte på grund af det. Opslaget linkede i øvrigt hen til en side, hvor mine kompetencer var uddybet.

Jeg begyndte derudover at tage direkte fat i mit netværk. Det kunne være en konsulent, jeg havde haft kontakt med under et frivilligt job eller gennem studiearbejde. Alt sammen via de sociale medier, der gør det lettere at komme igennem “spam-filteret” i forhold til, hvis du sender en mail.

Sarah Louise Winge lavede en e-bog med sin kandidatafhandling. (Foto: Screendump)
Eksempel på min e-bog.

Deltag i debatten

Godt så! Fundamentet var på plads. Nu krævede det, at jeg virkelig gjorde mig synlig for andre. Det gjorde jeg ved at begyndte at følge virksomheder på de sociale medier, hvor jeg gerne ville arbejde, og reagerede på deres opslag. Enten ved et like eller ved at kommentere.

Derudover deltog jeg i diskussioner og opslag om sociale medier generelt og om influencer marketing, som jeg jo havde skrevet speciale om, og som jeg altså havde den nyeste viden om. Jeg oprettede desuden en blog, hvor jeg skrev om mit speciale, som jeg så reklamerede for på mine sociale medie-platforme.

Sarah Louise Winge gjorde sig bemærket i den offentlige debat gennem de sociale medier. (Foto: Screendump)
Eksempel på, hvordan jeg gjorde sig bemærket i den offentlige debat gennem de sociale medier.

Det handler om at vise, hvad du kan og opbygge dit brand

Du har sikkert hørt følgende: Show it don’t tell it. Åh, hvor har jeg dog hadet den sætning. Den er blevet anvendt adskillige gange af både a-kasser, fagforeninger og i generelle tekster omkring jobsøgning. Men hvordan gør man lige det? Jeg har altid følt mig lidt dum, når jeg har læst det, fordi jeg ikke rigtig forstod, hvordan det skulle gøres.

Men jeg har fået det løst og vil nu give svaret videre til dig. Jeg sagde i min ansøgninger, at jeg var kreativ. Det viste jeg ved at lægge smukke billeder offenligt på Instagram. Derudover lavede jeg ofte noget grafisk, hvis jeg henvendte mig direkte til mit netværk på de sociale medier. Jeg lavede desuden en kort e-bog, der var visuel og grafisk. Den sendte jeg til de bureauer, jeg gerne ville arbejde hos eller generelt til meget kreative stillinger. Til mere formelle arbejdspladser, skruede jeg lidt ned for charmen.

Show it don't tell it. Brug de sociale mediers forskellige styrker til at vise dine styrker. (Foto: Screendump)
Show it don’t tell it. Brug de sociale mediers forskellige styrker til at vise dine styrker. 

Mine råd fra mig til dig

Siger du i din ansøgning, at du er kreativ? Så tag et fedt billede, rediger det og lav et opslag med det for eksempel på din LinkedIn-profil. Påstår du, at du er social medie-ekspert? Så vær tilstede og synlig på platformene. Vil du arbejde på et bureau? Så vær mere utraditionel og kreativ. Lav eventuelt en e-bog og vis deri alt, hvad du kan for eksempel både visuelt og sprogligt. Men hav modtageren i fokus. Måske nytter det ikke noget at sende en farverig og sprogkreativ ansøgning, hvis du søger en kommunikationsstilling et meget formelt sted.

Min jobsøgningsstrategi førte i alt til to samtaler gennem traditionel ansøgning og otte samtaler gennem sociale medier. Selv om det var de mere “utraditionelle metoder”, der gav flest møder, endte jeg alligevel med at få en stilling gennem en traditionel ansøgning bare to uger efter, jeg var blevet færdiguddannet.

Jeg er sikker på, at min tilstedeværelse på de sociale platforme og opbyggelsen af mit brand har betydet, at jeg er blevet betragtet som en endnu mere attraktiv kandidat, netop fordi jeg gjorde mig aktuel, synlig og støttede op om de statements, jeg sagde både i ansøgninger og til samtaler.

Sarah Louise Winge oprettede en blog, hvor hun fortalte om sit speciale. (Foto: Screendump)
Billede af min fagblog, hvor jeg fortalte om mit speciale.

Endeligt vil jeg give dit et par hurtige bullet points:

  • Tænk over, hvad du poster online
  • Vær proaktiv
  • Vis, hvad du kan
  • Støt op om dine statements
  • Vær aktiv, deltag i samtaler omkring dit fagområde
  • Kend mediet og modtageren.

Held og lykke i din jobsøgning!

 

Læs klummen her.

 

Signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *